Hoe u het juiste camerasysteem voor uw wagenpark kiest – vijf veelgestelde vragen

Bent u het zat om genoegen te moeten nemen met gedeelde aansprakelijkheid als er geen ooggetuigen zijn? Misschien wilt u het aantal ongevallen verminderen en veiliger rijden bevorderen? Van bescherming tegen ‘crash-for-cash oplichting’ tot het gebruik als een hulpmiddel om het gedrag van de bestuurder te verbeteren, het installeren van een camerasysteem heeft vele voordelen voor uw bedrijf. Het vinden van het juiste camerasysteem voor uw wagenpark hangt echter allemaal af van hoe uw voertuigcamerasysteem voor u moet werken.

Om te helpen bij het besluitvormingsproces, hebben we een definitieve lijst samengesteld met de top 5 vragen die u moet stellen om uw opties te beperken:

1.     Hoeveel camera’s heb ik per voertuig nodig?

Camerasystemen kunnen variëren van eenvoudige, enkele, naar voren gerichte dashcams tot complexere oplossingen met meerdere camera’s met een dekking van 360 graden, zowel binnen als buiten het voertuig. Het aantal camera’s dat u per voertuig nodig heeft, is geheel afhankelijk van wat u moet kunnen zien. Als het puur een kwestie is van de behoefte iets goedkoops en gemakkelijk te installeren om ongelukken te filmen, dan is een standaard SD-card dashcam een veilige gok. (Deze camera’s zijn op grote schaal beschikbaar voor zowel de publieke als de particuliere sector van retailers zoals Halfords en Amazon). Natuurlijk variëren de functionaliteit en kwaliteit hiervan van eenvoudige camera’s met een SD-kaart tot robuustere dashcams op basis van 3G/4G. U moet er echter rekening mee houden dat eventuele ongelukken die aan de zijkanten of achterkant van uw voertuig gebeuren, niet op de beelden verschijnen.

Systemen met meerdere camera’s daarentegen kunnen variëren van twee tot twintig camera’s! Deze zijn hard bedraad door een professional en worden vaak geleverd met verschillende camera-opties voor verschillende posities, d.w.z. een koepelvormige camera voor 360 graden-zicht bovenop het dak van het voertuig of een zijcamera die kan worden gemonteerd op een HCV-buitenspiegel. Ze brengen niet alleen het volledige voertuig in beeld in geval van een ongeval, ze kunnen ook worden gebruikt voor CCTV-doeleinden om de naleving van procedures ter plaatse te garanderen of te beschermen tegen diefstal van ladingen aan boord.

2.     Hoe krijg ik toegang tot de camerabeelden?

Afhankelijk van het camerasysteem van het voertuig dat u overweegt, kan het proces van toegang tot beeldmateriaal variëren. Van uw standaard SD-kaart bediende dashcam tot de uitgebreidere 3G/4G- en Wifi-systemen, er is een reeks voertuigcamerasystemen die verschillende toegankelijkheidsniveaus bieden. De twee belangrijkste manieren om toegang te krijgen tot camerabeelden zijn door de beelden handmatig te downloaden of de beelden op afstand te openen.

Camerasystemen die uitsluitend geheugenharddrives gebruiken, zoals SD of MDVR voor opslag, vereisen dat de gebruiker toegang heeft tot de hardware in het voertuig om de beelden rechtstreeks van de camera te downloaden; dit proces kan goed werken voor kleine eigenaar-operators en wagenparken die elke dag terugkeren naar de site, maar omdat de eigenaar naar het voertuig moet reizen om de beelden op te halen voordat het wordt overschreven, is het proces tijdrovend. Men dient er ook aan te denken dat er vaak met handmatige downloadsystemen kan worden geknoeid, omdat het geheugenstation relatief gemakkelijk toegankelijk is en kan worden verwijderd. Hoewel camera’s met handmatige downloadsystemen eenvoudig te gebruiken en vaak goedkoper zijn, betekent de mogelijkheid dat beeldmateriaal verloren gaat of ermee wordt geknoeid, dat dergelijke systemen mogelijk niet geschikt zijn voor alle typen wagenparken.

Camera’s met mogelijkheden voor externe toegang – waarbij de beelden van de camera via een internetverbinding toegankelijk zijn – zijn daarentegen meestal een meer haalbare optie voor veel wagenparken waarvan de voertuigen dagen, zo niet wekenlang, weg zijn van hun basis. Het belangrijkste voordeel van een voertuigcamerasysteem met mogelijkheden voor externe toegang is de mogelijkheid om op elk moment toegang te krijgen tot beeldmateriaal van het camerasysteem, ongeacht de locatie van het voertuig. Binnen enkele seconden na een incident kunt u de beelden bekijken en downloaden zonder uw bureau te hoeven verlaten. Het is echter belangrijk op te merken dat camera’s met mogelijkheden voor externe toegang ook hogere kosten hebben, vanwege de kosten voor het downloaden van data en het livestreamen van beeldmateriaal. Deze op 3G/4G- en wifi-gebaseerde camerasystemen bevatten nog wel ingebouwde opslag, variërend van een enkele SD-kaart tot veel grotere DVR-harde schijfopslag.

3.     Hoe lang worden mijn camerabeelden bewaard?

“Hoe lang is een stuk touw?” Elke cameraprovider op de markt geeft u verschillende aantallen en tijdlijnen voor hoe lang hun systeem camerabeelden bewaart. Maar er is een aantal algemene vuistregels…

Alle cameraopslagsystemen slaan uw beeldmateriaal een bepaalde tijd op voordat het geheugen volraakt en over oude beelden heen gaat schrijven. Hoe lang u heeft voordat uw beeldmateriaal wordt overschreven, hangt gewoon af van de opslaggrootte.

Voertuigcamerasystemen met een SD-kaart hebben meestal de kleinste opslagmogelijkheden. Afhankelijk van de capaciteit van de SD-kaart kan de hoeveelheid tijd die u hebt voordat de beelden worden overschreven variëren van een paar uur tot een paar dagen. Net als de systemen met een SD-kaart is de geheugenopslag van MDVR ook afhankelijk van de capaciteit van de harde schijf en het aantal camera’s dat op het voertuig wordt gebruikt. Een MDVR-systeem met twee camera’s van 2 TB kan beelden maximaal drie maanden opslaan, maar een systeem met acht camera’s met dezelfde geheugenruimte heeft uiteraard kortere opslagtijden. Door deze aanpasbaarheid kunnen MDVR’s meestal beeldmateriaal tussen de twee weken en drie maanden opslaan.

4.     Hoe weet ik of mijn camerasysteem incidenten heeft geregistreerd?

Het proces voor het melden van incidenten kan soms frustrerend en vermoeiend zijn. Van valse claims tot bewijs van schuld – uw camera’s zijn er om het proces te vereenvoudigen. Maar hoe weet u of uw voertuig een incident heeft gehad? Laat u het aan uw chauffeurs over om u te laten weten of ze een auto hebben geraakt? Of wacht u tot iemand anders een incident meldt?

De meeste hoogwaardige voertuigcamerasystemen zijn nu uitgerust met g-schoksensoren die alles kunnen detecteren – van te snel om een hoek rijden tot een botsing met volledige impact. Hiermee kunt u automatische waarschuwingen over incidenten configureren die worden geactiveerd door g-force-gebeurtenissen. De waarschuwingen kunnen worden ingesteld op meerdere contactpersonen, van bedrijfseigenaren tot verzekeringsmaatschappijen. Voordelen van deze functionaliteit zijn onder meer FNOL (First Notification Of Loss) bij uw verzekeringsmaatschappij, wat helpt bij het versnellen van het schadeproces (wat resulteert in lagere schadekosten).

Sommige leveranciers op de markt kunnen ook een ‘managed service’ leveren, waarbij een toegewijde persoon of team namens u beeldmateriaal vindt en downloadt. Een managed service is niet voor alle bedrijven een noodzakelijke uitgave, maar als u een groot wagenpark heeft, kan het verwerken van enorme hoeveelheden beeldmateriaal erg tijdrovend zijn.

5.     Hoe lang is de garantie van het camerasysteem?

Stelt u zich voor dat u een telefoontje krijgt van iemand die uw chauffeur ervan beschuldigt dat deze een paar dagen geleden een aanrijding heeft gehad met hun wagen U pakt de beelden erbij en ontdekt dat de camera al meer dan een week niet heeft gewerkt! U kunt dit voorkomen door regelmatige statuscontroles uit te voeren of uw managed service te gebruiken om de statuscontroles voor uw vloot uit te voeren. Deze kunnen alleen worden uitgevoerd op camerasystemen van voertuigen met een internetverbinding, waarmee u kunt inloggen en doorklikken om ervoor te zorgen dat alle camera’s streamen en de videokwaliteit duidelijk en ononderbroken is.

Hoewel u hoopt dat uw systeem nooit een probleem zal hebben, kan de technologie van tijd tot tijd haperen, maar niet alle bedrijven die voertuigcamerasystemen aanbieden, bieden u garantie. Het is belangrijk om alle potentiële aanbieders te vragen wat hun garantiebeleid is.

Alle camerasystemen van AddSecure worden geleverd met een volledige garantie voor de volledige duur van het contract en geven u daarmee volledige gemoedsrust.